Humaniści automatyzują procesy edukacyjne

  • 09.03.2021, 12:08 (aktualizacja 10.03.2021, 12:57)
  • oprac. MP
Humaniści automatyzują procesy edukacyjne
Współczesna nauka przedmiotów humanistycznych wymaga nowych form i metod pracy, które (nie tylko w czasach pandemii) służą uatrakcyjnianiu procesu edukacyjnego, ale przede wszystkim uczą nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Są wśród nich PR i branding, które mogą być wykorzystywane przy wyborze nowych kierunków studiów, takich jak: komunikacja rynkowa i wizerunkowa, logistyka i media, sztuka mediów i edukacja wizualna, analityka i design internetowy.

Działania sprzyjające nabywaniu umiejętności tego rodzaju prowadzone są w drugiej klasie prawniczej I LO im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego, historii i WOSu. Nauczycielki tych przedmiotów wykorzystują nowe technologie na zajęciach skorelowanych. Opis ich doświadczeń ukazał się ostatnio na stronie Centrum Wymiany Wiedzy w Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dotyczył podsumowania projektu edukacyjnego „Tajemnice starożytnego Rzymu” w formie online. Zadanie zrealizowane zostało na szkolnej platformie w postaci lekcji otwartej przy pomocy etiud filmowych i multimedialnych prezentacji uczniowskich stworzonych na potrzeby projektu. 

Mimo pandemii i nauczania online, aktywność uczniów klasy humanistycznej nie słabnie, a przed nimi kolejne projekty do zrealizowania. Znaleźli ciekawe formy do realizacji tak oryginalnych zagadnień, jak doświadczenie pandemii z perspektywy języka, barokowe obrazy w fotograficznych konfiguracjach, filozofia w filmie, czy debaty oksfordzkiej traktującej o kondycji kultury we współczesnych czasach. 

Uczniowie liceum opowiedzieli nam również o swoich doświadczeniach w wykorzystaniu narzędzi filmowych. Dużą motywacją jest dla nich sukces w Międzynarodowym Konkursie Filmowym Centropy. W trakcie prezentacji uczniowie mieli okazję obejrzeć film nakręcony przez licealistów w 2015 r. pt. „Książki Zofii Książek”, który w konkursie uzyskał drugą nagrodę. Kolejny film nagrodzony pierwszym miejscem w konkursie Centropy powstał w 2017 r. “Widmo serca miasta” opowiada historię placu doktora Edwarda Łuczkowskiego i jego mieszkańców pochodzenia żydowskiego. Dwie kolejne filmowe prace to “Papier na życie” oraz “Zapisane na kamieniach”. Pierwszy z nich otrzymał drugą nagrodę w międzynarodowym konkursie w 2020 r. i ukazywał historię Adama Gelbarda i jego rodziny. Twórcom filmu udało się dotrzeć do rodziny Adama Gelbarda, przedwojennego ucznia I liceum, która wspierała ich w produkcji filmu. Natomiast drugi film zainspirowany został stolperstein – kamieniami pamięci wmurowanymi w ulicę Pocztową i traktował o rodzinie Gutenbergów i ich dziedzictwie.  

Częścią Tygodnia Humanisty był również wernisaż online II wystawy prac artystycznych uczniów liceum. Uczennice klasy 2 bg, Martyna Wojciechowska oraz Justyna Kaczmarska, kuratorki wystawy i autorki folderu reklamowego, zaprezentowały nadesłane prace.

 


 

Kolejną częścią Tygodnia Humanisty były też zajęcia edukacyjne online, poświęcone obchodom Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z pokazem filmowym przygotowanym przez uczennice klasy II bg, które zaprezentowały motyw „żołnierzy wyklętych” w historiografii, literaturze i sztuce. Zetknęli się z zapomnianą historią Chełma pokazaną w filmie „Kłamstwo PKWN”, przygotowanym przez Lubelski Oddział Instytutu Pamięci Narodowej. 

Julia, współkoordynatorka projektu o obrazach barokowych zaznacza, że największą przyjemnością tej pracy były narady, wymiany pomysłów.

- Jeśli chodzi o nowe rzeczy, których dowiedziałam się na temat pracy on-line to zdecydowanie był to fakt, iż złośliwość sprzętu jest jedyną rzeczą, która może popsuć występ, bo z każdej innej sytuacji humanista będzie w stanie wybrnąć - dodaje.

Aleksandra, również zaangażowana w "barokowy" projekt wspomina o swoistym utrudnieniu, które uczniowie sami sobie dodali w trakcie pracy:

- Uczestnicy zostali poproszeni o osobiste przedstawienie swoich komentarzy podczas prezentacji na żywo. Nie spodziewałam się, że dzięki temu można tak urozmaicić pracę i uczynić ją ciekawszą dla odbiorców jak i prezentujących.

Uczniowie swoją pracę przygotowali i koordynowali w systemie nauki on-line. To wymogło na nich wypracowanie nowych umiejętności, nie tylko związanych z użyciem nowych technologii.
Małgorzata, uczennica I Liceum wylicza:

- Komunikacja on-line pokazała swoje wady i zalety. Można było organizować wspólne rozmowy, nie wychodząc z domu, ale np. czekanie na czyjąś odpowiedź na wiadomość było kłopotliwe.

- Dzięki tej inicjatywie miałam pierwszy raz możliwość wykorzystania umiejętności komunikacji online. Daleko od siebie spędziliśmy godziny na wymienianiu się tekstami i tworzeniu scenariusza. Pokaz mody był dużym wyzwaniem, ponieważ wszystkie stroje musiałyśmy odtworzyć przy pomocy rzeczy, które miałyśmy akurat w domu. Szukałyśmy prześcieradeł, błyskotek, opasek czy sandałów. Sprawiło nam to dużo radości, bo mogłyśmy spędzić razem produktywnie czas - dodaje z kolei Justyna.

Co ciekawe, uczestnicy projektów związanych z Tygodniem Humanisty w I Liceum dowiedzieli się również wiele o sobie w trakcie przygotowań do tej akcji. Ważne było też dla nich wsparcie kolegów z innych klas, odbiorców ich prezentacji.

- Czułam się dumna z mojej pracy, z miejsca zapominając o trudach związanych z układaniem scenariusza, poprawianiem prezentacji czy montowaniem filmu. Powiedziano mi także, że mam potencjał, by w przyszłości zostać menedżerem!

oprac. MP

Podziel się:

Oceń:

Załączone pliki do pobrania (1)


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu radiobonton.pl. Grupa Wydawnicza Słowo Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe