1 października na drogowym przejściu granicznym w Dorohusku odbyło się spotkanie poświęcone opracowaniu dokumentacji projektowej dla budowy Terminala Samochodowego w Okopach. Realizatorem inwestycji, działającym w imieniu wojewody lubelskiego, jest Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie (LZOPG).
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele MSWiA w Warszawie, wojewody lubelskiego, gminy Dorohusk z wójtem Wojciechem Sawą, a także reprezentanci wszystkich służb granicznych, GDDKiA Oddział w Lublinie oraz firmy HIGHWAY Sp. z o.o., opracowującej dokumentację projektową.
Spotkanie otworzyła Małgorzata Sokół, dyrektor LZOPG, podkreślając znaczenie projektu dla regionu i współpracy polsko-ukraińskiej.
Nowy terminal przejmie obsługę odpraw celnych i kontroli pojazdów ciężarowych. Dzięki temu główne przejście graniczne w Dorohusku zostanie przeznaczone przede wszystkim dla ruchu osobowego i autobusowego, co znacząco usprawni obsługę podróżnych. Rozdzielenie potoków ruchu znacząco usprawni proces odpraw, zmniejszy zatory na drodze krajowej nr 12 oraz pozwoli na szybszą i sprawniejszą obsługę kierowców oraz podróżnych.
Projekt zakłada budowę dwóch dużych płyt odpraw, niemal 900 miejsc postojowych dla ciężarówek, nowoczesnych budynków obsługi oraz nowych dróg dojazdowych łączących terminal z głowicą przejścia. Wszystko po to, by rozdzielić potoki ruchu i zredukować korki, które od lat są problemem dla kierowców i mieszkańców okolic Dorohuska.
Podczas spotkania zaprezentowano również inwestycje powiązane z budową terminala, m.in. realizowaną przez GDDKiA budowę drogi ekspresowej S12 na odcinku MOP „Teosin” – Dorohusk oraz plany przebudowy samego przejścia granicznego po uruchomieniu terminala w Okopach. Celem tych działań jest zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu odpraw oraz poprawa warunków pracy służb granicznych.

Koszt opracowania dokumentacji projektowej wynosi 5,59 mln zł, z czego 2,27 mln zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej. Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Korytarze Solidarności UE–Ukraina”, współfinansowanego z programu Instrument „Łącząc Europę” (CEF). Finansowanie nadzoruje Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
Budowa terminala w Okopach ma być jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych we wschodniej Polsce w najbliższych latach. Dzięki niemu granica w Dorohusku ma szansę stać się jednym z najnowocześniejszych przejść w tej części Europy.
Czytaj też:







![Oskubała klientów krasnostawskiego banku. Ukrywała się 20 lat. Namierzyli ją lubelscy „łowcy głów” [FILM] Oskubała klientów krasnostawskiego banku. Ukrywała się 20 lat. Namierzyli ją lubelscy „łowcy głów” [FILM]](https://static2.radiobonton.pl/data/articles/sm-4x3-oskubala-klientow-krasnostawskiego-banku-ukrywala-sie-20-lat-namierzyli-ja-lubelscy-lowcy-glow-1760860830.webp)

Napisz komentarz
Komentarze