Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego argumentowały, że rosnące koszty utrzymania infrastruktury, wynagrodzeń oraz mediów znacząco obciążają ich budżety. Z dokumentów uzasadniających uchwałę wynika, że niemal 80 proc. przychodów WORD-ów w regionie pochodzi właśnie z egzaminów. Są to środki nie tylko na bieżącą działalność związaną z egzaminowaniem kandydatów, ale też na działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz inwestycje w infrastrukturę i modernizację systemów.
Ile zapłacą kandydaci?
Nowe stawki przewidują:
- 57 zł – część teoretyczna egzaminu,
- 230 zł – część praktyczna dla kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T oraz B kod 96,
- 288 zł – część praktyczna dla kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E i D1+E.
Dla porównania, dotychczasowe opłaty wynosiły:
- 55 zł – egzamin teoretyczny,
- 222 zł – egzamin praktyczny dla kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T oraz B kod 96,
- 278 zł – egzamin praktyczny dla kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E i D1+E.
Podwyżki nie obejmą osób, które mają już wyznaczony termin egzaminu – nawet jeśli odbędzie się on już po wejściu w życie nowych przepisów.
Dodatkowe wsparcie dla WORD-ów
Podczas tej samej sesji sejmik przyjął również uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego. Dzięki temu WORD-y będą mogły otrzymywać wsparcie finansowe z budżetu województwa w formie dotacji podmiotowych lub celowych – np. na projekty poprawiające bezpieczeństwo na drogach.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze