Opony także się starzeją
Opony, które używane są rzadko, ale mają już określony wiek, także trzeba wymieniać. Nawet jeśli wyglądają bardzo dobrze, mają wysoki bieżnik i nigdy nie były naprawiane, ani nie są zdeformowane. Specjaliści uznają, że maksymalny wiek opony to 10 lat, ale już taka powyżej 5 lat może być bardziej narażona na pękanie i zniekształcenie, a jazda na starej oponie jest niekomfortowa, ale i niebezpieczna. Kierowca, który sam kupował oponę, wie, ile ma lat. Jeśli jednak kupuje produkt używany lub samochód używany z kompletem opon, powinien sam odczytać wiek ogumienia. Data produkcji opony znajduje się na jej boku. Trzeba znaleźć symbol DOT, po którym umieszczany jest ciąg alfanumeryczny określający kod fabryki, która wyprodukowała dany model. Datę produkcji określają trzy albo cztery cyfry wytłoczone na brzegu. Jeśli cyfry są trzy, oznacza to, że opona została wyprodukowana jeszcze w XX wieku! W takiej sytuacji nadaje się ona tylko do wyrzucenia. W numerze czterocyfrowym dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, a dwie ostatnie rok produkcji. 1610 oznacza, że model został wyprodukowany w 16 tygodniu 2010 roku, czyli w połowie kwietnia 2010 roku.
Opony zużywają się indywidualnie i wiele zależy od użytej gumy, jakości opony, gdy była ona nowa, od sposobu jazdy kierowcy. Sparciała, stara guma nie ma jednak żadnych właściwości wymaganych do bezpiecznej jazdy. Opona, która ma dekadę, stanowi zagrożenie dla kierowcy, pasażerów auta i innych uczestników ruchu drogowego. Nie ma jednak przepisów prawnych, które zabraniają jazdy na starej oponie. Kierowca i właściciel samochodu powinien jednak zwracać uwagę na to, na jakich oponach jeździ i wiedzieć, że z każdym kilometrem i każdym rokiem stają się one coraz mniej bezpieczne. Nawet postój długotrwały powoduje, że opona się zużywa i odkształca.
Opony bezwzględnie trzeba wymienić na nowe, jeśli zauważymy, że są odkształcone, mają ubytki z powodu długiej eksploatacji, że starty bieżnik wydłuża drogę hamowania. Przy starych oponach kierowca zauważy też, że odczuwa mniejszy komfort podczas jazdy, gdyż guma twardnieje. Nowe opony bez problemu kupić można przez Internet, między innymi w Punkcie Opon https://www.punktopon.pl/.
Głębokość bieżnika
Bieżnik w oponie ma olbrzymie znaczenie podczas jazdy i hamowania, dlatego nie powinien być mniejszy niż 3 milimetry, gdy chodzi o opony letnie i 4 mm w oponach zimowych. Tymczasem nowe opony mają bieżnik o głębokości nawet 9 mm, więc różnica między nowymi, a zużytymi oponami jest znaczna. Kierowca gołym okiem może zauważyć, że bieżnik jest zużyty, może też zmierzyć go za pomocą zwykłej suwmiarki. Niektóre modele opon mają też oznaczenia, które wskazują kierowcy na stan zużycia ogumienia.
Sprawdzaj stan techniczny pojazdu
Każdy właściciel auta zobowiązany jest do zrobienia corocznego przeglądu w samochodzie. Do zakresu obowiązków mechanika należy też sprawdzenie jakości ogumienia. Gdy ten zauważy, że opony nie nadają się do jazdy, nie przybije kolejnej pieczątki w dokumentach wozu. Warto także przy okazji sprawdzić geometrię kół oraz stan układu jezdnego, ponieważ wszelkie awarie mogą powodować nierównomierne ścieranie się opon i konieczność ich wymiany.