Mapa sklepów w Polsce według statystyk
Według badań zwyczajów zakupowych Polaków w 2018 roku największą popularnością cieszy się sieć Biedronka. Nic w tym dziwnego – Biedronka ma dobrą sieć dystrybucji, opartą na kontaktach z lokalnymi dostawcami zapewniającymi konkurencyjne ceny. Ponadto sieć zręcznie dobiera lokalizacje swoich sklepów, dopasowując się do potrzeb okolicznych mieszkańców. Często Biedronka to największy sklep obok danego osiedla czy miejscowości.
Nie da się ukryć, że mapa sklepów najpopularniejszych w Polsce wypełniona jest przede wszystkim miejscami, gdzie zakupy zrobimy za niewielką kwotę. Wielką popularnością cieszą się dyskonty takie jak Lidl, Netto czy Aldi. Są to sklepy, których asortyment często nie dorównuje największym hipermarketom, ale wygrywają one niskimi cenami, a także lokalizacjami, które nie wymagają podróży komunikacją miejską lub samochodem, tak jak do sklepów na obrzeżach miast. Różnicę w asortymencie dyskonty starają się zresztą niwelować atrakcyjnymi ofertami sezonowymi – na myśl przychodzą popularne „tygodnie” Lidla, podczas których oferowane są specjały z różnych krajów świata.
Nie oznacza to jednak, że hipermarkety nie są popularnym miejscem robienia zakupów w Polsce. Mapa sklepów pokazuje, że w okolicach każdego większego miasta znajduje się przynajmniej kilka sklepów tego typu. Do najpopularniejszych sieci zaliczamy między innymi Tesco, Carrefour oraz Auchan. Wszystkie z nich to sklepy o ogromnej powierzchni, w których można zrobić bardzo duże zakupy dla całej rodziny. Ciekawym przypadkiem jest sieć Kaufland, stojąca w połowie drogi pomiędzy dyskontem a supermarketem – posiada wiele produktów marek własnych w bardzo atrakcyjnych cenach, ale sklepy tej sieci mają powierzchnię supermarketów i oferują szeroką gamę produktów różnych firm.
Mapa sklepów odwiedzanych często przez Polaków nie mogłaby być także kompletna bez sklepów typu convenience, czyli po prostu małych sklepów z najpotrzebniejszymi artykułami, znajdujących się bezpośrednio przy ulicach miast. Skalę ich popularności trudno ocenić ze względu na dużą liczbę lokalnych, samodzielnych sklepów osiedlowych czy monopolowych. Wśród sieci bezkonkurencyjna pozostaje Żabka, której mapa sklepów robi wrażenie. Żabki dostępne są w niemal każdym mieście Polski w odległości zaledwie kilku minut piechotą. Żadna sieć w Polsce nie ma tak wielu punktów na terenie całego kraju, a jej dynamiczny rozwój nie wskazuje by sytuacja miała ulec zmianie.
Mapa sklepów w Polsce – wnioski
Ze statystyk jasno wynika, że Polacy wciąż wybierają miejsce na zakupy przede wszystkim portfelem. Wiadomo, że zarobki w kraju wzrastają, lecz towarzyszy im także wzrost cen żywności. W związku z tym w większości gospodarstw domowych dużą rolę odgrywa optymalizacja kosztów zakupów.
Popularność sklepów convenience świadczy w dużej mierze o tempie życia, zwłaszcza w dużych miastach. Wiele osób pracujących jada nawet śniadania na mieście oraz robi zakupy z dnia na dzień, w małych sklepach po drodze z pracy. Dodatkowo ich szeroki asortyment, nie tylko towarów, ale także usług, sprawia że stają się miejscem, w którym załatwimy większość codziennych spraw.